Het lerarenmenu is gebruiksvriendelijk voor de leerkracht. U kunt gemakkelijk groepen aanmaken en leerlingen invoeren. Ook zijn er diverse instellingen mogelijk.
Het aanmaken van een nieuwe
groep:
Hier kunt u de groepen beheren.
Het is ook mogelijk om geëxporteerde leerlingen te importeren uit een ander
programma van de serie 'ik leer' of uit een edex-bestand.
D.m.v. 'kopiëren naar' kunt u een veiligstelling van de leerlingengegevens
maken. Met 'kopiëren van' kunt u ze weer terugzetten.
Hier kunt u gemakkelijk
leerlingen invoeren, wijzigen of verwijderen. Door de grijze blokjes voor de
namen aan te klikken, kunt u namen selecteren. Van geselecteerde namen kunt u de
scores bekijken, het startniveau wijzigen of aangeven welke oefeningen het kind
moet overslaan. Ook is er de mogelijkheid om de scores af te drukken.
Achter de naam ziet u in welk niveau en bij welke oefening een kind gebleven is.
Als er staan 6.1 dan betekent dat 'niveau 6, oefening 1'.
Het programma bestaat uit 10 niveaus en elk niveau heeft 5 oefeningen.
De scores van een geselecteerde
leerling. Per niveau is er een kaart. Het niveau waar het kind in bezig is, ligt
bovenop. Wanneer de score minder dan 80% is, wordt het in rood afgebeeld. Deze
oefeningen krijgt het kind herhaald, nadat het hele niveau is doorgelopen.
Wanneer de score 80% of hoger is, dan is het goed en wordt de oefening
niet meer herhaald.
Als alle vijf oefeningen in orde zijn, gaat het kind automatisch door naar het
volgende niveau.
Hier ziet u een korte omschrijving van alle oefeningen. U kunt aangeven welke oefeningen de geselecteerde leerlingen moeten overslaan. Zo kunt u eventueel een apart programma samenstellen voor een individuele leerling of voor een groepje leerlingen.
De programma's:
ik speel (functieontwikkeling, gratis voor de jongsten)
ik tover (functieontwikkeling, gratis voor de jongsten)
ik reken (voorbereidend rekenen, vanaf 4 jaar)
ik lees (aanvankelijk lezen, vanaf 5 jaar)
ik reken tot 20 (rekenen met het rekenrek)
ik keer (tafels oefenen)
ik reken tot 100 (rekenen met de 100-kralenstang en getallenlijn)
ik kijk op de klok (analoog en digitaal klokkijken)
ik reken tot 1000 (met de lege getallenlijn en splitsen)
ik typ (blindtypen met tien vingers)